Blogg

Mental hälsa, forts

Jag blev avbruten av tekniken i går och hakar på där jag slutade. Det är ett svårt ämne att skriva om det här med psykisk hälsa, mindfulness och mental träning. Det blir lätt att låta lite kletigt eller klämkäckt. Det är nog så med mindfulness att det helst ska göras, inte pratas om så mycket… men i alla fall, så här skriver jag i min bok MOD   om mindfulness: ”Att det är en uppmärksamhetsträning, att vara i nu-läge, och att det är att vara i medvetenhet och reflektion.” Det sista kanske är det viktigaste, att reflektera är a och o. Vi blir ständigt överösta med information och intryck som gör något med oss och som skapar stress. Krav och tid som inte räcker till blir oro och ger känslan av att man tappar kontrollen, kanske med panikångestattacker som följd. Det här rusandet i ekorrhjul gör att hjärnan blir överbelastad och till slut säger den, tack och lov, ifrån. Om man har övat in mindfulness, det medvetna förhållningssättet har man reflektionsförmågan inom sig. I takt med att stressrelaterade problem ökar blir metoder som mindfulness mer och mer en del av vår vardag. Så reflektion är bästa ordet 🙂 Både mental träning och mindfulness  börjar med medveten träning men övergår till att bli mer självklart utan ansträngning. Det är en härlig känsla när man upptäcker att det bara finns där. Även om vissa dagar är tuffa och man flippar ur på datateknik, finns det där som två stöttepelare.       

 

Man kan vara ”mindfull” utan att gå kurser och liknande och många har det bara i sig naturligt. Och ibland har man det som en självklar del utan att man vet om det. Jag är ute efter det naturliga mer än att tillämpa metoder. Jag har själv gått från ett sorts ekorrhjul, via medveten träning till det mer naturliga. Det betyder som sagt inte att jag alltid gör rätt, känner rätt, mår rätt… långt ifrån. Men det är någon som sitter på min axel och påminner mig om att stanna upp och känna in, nästan alltid 🙂 Mindfulness handlar mycket om uppmärksamhetsträning, det vill säga meditation, och andningen är central. Här kan du ta hem den enklaste andningsövningen av alla.  m – Övning- andning 

Nästa gång tänkte jag skriva om rädslor. Vi går och bär på en massa rädslor alldeles i onödan och utan att ens tänka på det. Så lite text om det och någon övning kanske

Sköt om Dig! / Marlene   



Mental hälsa

Datatekniken och jag blir aldrig vänner. Har skrivit ganska länge och så bara försvann det. Så det är bara att börja om… Undrar vart det tog vägen 🙂 När jag skriver om psykisk hälsa och välbefinnande kan man lätt tro att jag avser ständig balans och att man ska må bra hela tiden. Nej, så menar Jag inte, tvärt om faktiskt. Det är viktigt att man får känna sig precis som den man är. Ibland och ganska ofta formas vi till någon vi inte är på riktigt, av invanda tankar och beteenden som finns där, per automatik. Och det är väl här det intressanta börjar. Vi kan ändra tankar och beteenden som får oss, omedvetet att må dåligt till att bli till något som gör gott i stället

Mindfulness när det är som bäst är en metod som handlar mycket om tålamod, acceptans och att vara i det som är här och nu. Det är här det börjar låta flummigt och kanske ineffektivt. Vi vill gärna ha snabba lösningar på problem vi vägrar ha, och då fungerar den här metoden inte så bra. Jag gillar att kombinera mindfulness med mental träning. Det inre lugnet möter den inre styrkan. Men jag tror också att det är viktigt att hålla isär metoderna, dom är på ett sätt varandras motsatser, men man kan med fördel låta dom löpa sida vid sida. Lite lustigt att skriva det här nu när jag har flippat ur med tekniken och inte haft tålamod alls 🙂

Syftet med den här bloggen är att för den som är intresserad av personlig utveckling ta del av övningar som ökar medvetenheten om vad som pågår inom oss och utom. Genom träning kan vi, istället för att reagera med autopiloten se tydligt vad som gör gott och inte. Vi kar ju oftast göra val och då är det bättre om dom är mer till fördel än nackdel, inte minst vad gäller stress.

Om mindfulness handlar om att inte sträva handlar mental träning om att göra just det. Att träna tankar och beteende så att du jobbar för dig och inte emot dig själv. Här vill man skapa förändring genom målmedvetet fokus på något specifikt. Vilken metod man än kommer i kontakt med landar man oftast i att ta i tu med självkänslan. Bilden av oss själva, självbilden, började målas redan när vi var små, av andra i vår närhet och av olika händelser.

För Dig som vill göra en reflektionsövning i självbild:
m övning 1

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 20150301_213529.jpg

Kreativitet och skapande

Att kultur och hälsa är en fin kombination hör man mer och mer. Uppenbart för vissa och en nyhet för andra. Men klart är att kulturkonsumtion som teater, film, litteratur, bildkonst och musik mm gör gott för insidan. Att skapandet gör gott i sig är inte lika självklart och återigen är det självkänslan som långt avgör hur det är med den saken. Jag tror att det här med självkänsla är en färskvara som måste underhållas regelbundet. Det ska jag prata om på en inspirationsdag i helgen på Bel Canto. Berättar mer om det nästa gång vi hörs… Om jag klarar den tekniska persen 🙂

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är img_0219.jpg

 

Psykisk hälsa & Kreativitet

Nytt år och nya utmaningar! Jag har länge funderat på att ta upp bloggen och nu blir det av. Tänker mig att den ska vara väl planerad och givande för dig som är intresserad av livsstilsfrågor och personlig utveckling. Jag vill med den här bloggen dra mitt strå till stacken vad gäller den psykiska hälsan. Till den delen jag har jobbat med klienter och stödjande samtal har det uteslutande handlat om unga tjejer/kvinnor som haft problem med självkänsla, identitet, motivation, prestationskrav och stress med oro, ångest, panikångestattacker och nedstämdhet som följd. Kanske jag kan bidra med stöd härifrån min arbetsplats. Om du är intresserad av  stödjande samtal individuellt klicka HÄR 

Här är något av innehållet: 

  • Självkänsla
  • Motivation
  • Stress
  • Prestationskrav
  • Skärmanvändning
  • Tankar, kropp & känslor
  • Acceptans
  • Medkänsla
  • Attityder
  • Med mera

Fokus ligger på reflektion och att medvetandegöra, det som är starten på varje positiv förändringsprocess. Inläggen följs av övningar som kan laddas hem HÄR av Dig som vill jobba med personlig utveckling mer strukturerat och regelbundet. Övningarna är effektiva men lättsamma och roliga. Personlig utveckling ska vara roligt, som ett intresse att fördjupa sig i. Självklart tar jag med min bokbaby, MOD – att känna in,  på ett hörn. Boken handlar just om reflektion, inspiration, personlig utveckling. Du kan läsa mer om boken HÄR

Kreativitet & mitt eget skapande

Andra delen i upplägget ska handla dels om kreativitet i stort i förhållande till psykisk hälsa. Dels om mina egna kreativa projekt inom måleri och skrivande. Skrivandet är en ny värld för mig och jag vill dela med mig av det på olika sätt. I bildkonstens värld har jag alltid vistats, där känner jag mig hemma, främst i akvarellmåleriet… Dock är jag långtifrån fullärd pluss att jag är nyfiken och vill utvecklas hela tiden. Jag vill att även mina målningar ska hålla sig till den röda tråden inspiration och välbefinnande, ibland lyckas det och ibland inte  Du hittar bilder av mina akvarellmålningar HÄR.

Tänkte skriva lite om hur de här två kreativa områdena möts och skiljer sig åt. Två så olika sätt att uttrycka sig på går ändå ofta hand i hand och framför allt kompletterar dom  varandra. När jag skrev boken MOD – att känna in upptäckte jag så mycket nya möjligheter och det gav mersmak. Det är jobbigt att säga att man skriver och otroligt mycket jobbigare är det att använda ordet författare, så det undviker jag, helt enkelt för att jag inte är där ännu… Kanske, mitt mål är just det, att så småningom bli en rätt så bra författare. Jag vet inte ens om jag kan skriva men min drivkraft är stark och handlar helt och hållet om lust och nyfikenhet. Här kommer jag troligtvis, osökt och automatiskt in på området prestationskrav och vad det gör med oss och den kreativa processen.  

NorrhavsLisa

NorrhavsLisa är platsen för återhämtning och naturupplevelser utöver det vanliga. Det är en så viktig del av mig och det jag gör så självklart vill jag ta Dig med dit ibland. Man kan hyra NorrhavsLisa under vår, sommar och höst HÄR. Snart startar säsongen upp och det är dags att ta i tu med förberedelser inför det. Våren vid klipporna och havet är ljuvlig och det ska absolut med in i bloggen när andan faller på. 

Spännande ska det bli… och hoppas innerligt att du följer med. Måndagar gör jag mina inlägg är planen. Sköt om Dig! Marlene

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s